Zadnje novice

Alfa Romeo - Twin Spark Motorji 8V / 16V

Vodniki o nakupu in vzdrževanju

Moderator: Tehnika moderatorji

Alfa Romeo - Twin Spark Motorji 8V / 16V

OdgovorNapisal/-a alfa_samec » Ne Maj 31, 2009 11:13 am

Alfa Romeo Twin Spark Motorji

Slika

Alfa Romeo je svojo Twin Spark (TS) tehnologijo dvojnega vžiga prvič predstavila svetu leta 1914 na prototipu Alfa Romeo Grand Prix. Da bi iz svojih motorjev izvlekla več moči, kot je to pri enaki prostornini uspelo tekmecem, je v začetku 60-ih let uvedla sistem TS tudi v svoje dirkalne avtomobile - modela TZ in GTA. Prava revolucija v svetu avtomobilizma pa se je zgodila v 80-ih, ko je tehnologijo dvojnega vžiga inkorporirala v svoja serijska vozila z namenom po večji moči motorjev in ugoditvi predpisom o strožjih emisijah.

Tako je Alfa svojo TS tehnologijo predstavila svetu in kupcem:
Slika

Sistem Twin Spark

Samo ime Twin Spark izhaja iz dejstva, da imajo ti motorji po dve svečki na valj, kar pomeni, da jih je skupno 8, pri čemer sta lahko svečki enaki (8V) ali pa je ena večja in druga manjša (16V). Naloga večje svečke je primarni vžig, manjša svečka pa zmes še enkrat vžge, kar zmanjša količino nevarnih emisij, poveča učinkovitost izgorevanja goriva in tako ščiti katalizator. Večja svečka ima 14 mm diameter, medtem ko je manjša 10 mm. Večja svečka ima platinasto glavo, kar pomeni, da je njena življenjska doba veliko večja od navadnih vžigalnih svečk; interval menjave je tako 100.000 kilometrov.

Slika

TS tehnologijo so serijska vozila dobila leta '85 z modelom 75, kasneje pa so jo podedovale tudi vse naslednje alfe vse do uvedbe novega JTS bencinskega motorja. Sam motor v modelu 75 je ostal praktično isti, spremeniti so morali le glavo motorja, da bi naredili prostor za dvakrat več svečk. Vsi TS motorji so 4-valjni vrstni DOHC motorji in so bili razviti z 8 in 16 ventilsko tehnologijo.

Prvotni 8 ventilski motorji so bili narejeni celoti iz aluminija (blok in glava), odmične gredi pa sta poganjali verigi; ena kratka in ena dolga. Motor je bil po dizajnu podoben slavnemu DOHC motorju, le da je imel spremenjene kote ventilov.

Na 8V motorju sta se obe svečki prižgali naenkrat, kar je pomenilo večjo stopnjo izgorevanja pa tudi hitrejše izgorevanje gorivne mešanice, saj je bila le-ta prižgana na dveh mestih naenkrat. 8V motor ima vseh 8 enakih svečk, ki so razporejene simetrično na valj in so na nasprotnih straneh. Takšen sistem so uvedli zato, ker je bilo nemogoče pozicionirati svečke po sredini zaradi velikosti ventilov, svečk in samega premera valja.

Slika

Slika

Poznejši 16V motor pa je bil težji, predvsem zaradi železnega bloka, imel je aluminijasto glavo, odmične gredi pa je poganjal zobat jermen namesto verige. Kot vsak 16V motor je tudi ta imel svečke pozicionirane centralno, majhno svečko pa so dodali ob strani, da bi ohranili ime Twin Spark. Obe svečki se vžgeta ob kompresiji in ob izpustu emisij zaradi načina, kako so razdeljeni vžigalni parametri (1 in 4 se vžgeta najprej, nato 2 in3). Tak sistem omogoča uporabo le štirih vžigalnih tuljav in ne osmih sistem pa se imenuje "wasted spark" in je v uporabi tudi v drugih koncernih. Največji argument, zakaj se odločiti za tak sistem je seveda cena. V CF3 varianti motorja so sistem vžiga preuredili - namesto prižiganja svečk v parih, se prižigajo svečke istega valja hkrati.

Slika

16V TS motorji so bili 1.4, 1.6, 1.8 in 2.0 l prostornine, imeli pa so po dve različni svečki na cilinder: 14 mm platinasto in 10 mm navadno svečko.

Slika

Kako razločiti CF1, CF2 in CF3 variante 16V TS motorja?

CF1
motorji imajo aluminijast pokrov motorja in sesalni kolektor iz zlitine
Slika

CF2 motorji imajo plastičen pokrov motorja, plastičen sesalni kolektor pokrit s pokrovom motorja in samo en katalizator pod avtom (večinoma 1.6 TS 16V ECO modeli s 105 KM moči, ki so brez variatorja faze)
Slika

CF3 motorji imajo prav tako plastičen pokrov motorja, vendar 3 katalizatorje in 3 lambda sonde (dva manjša pri izpušnem kolektorju in enega kontrolnega pod avtom)

TS motorji pa imajo še nekaj zanimivih tehnoloških rešitev in sicer variator faze in Variable Intake Length Control na kasnejših CF2 in CF3 verzijah (1.8 in 2.0 l). Oba sistema sta bila inkorporirana v TS motorje, da bi zmanjšala porabo goriva, izboljšala moč, zmanjšala emisije in dala motorju določen zvok, ki je za alfe tako značilen. Oba sistema se vklopita pri določenih obratih, ponavadi nižjih, da bi zagotovila boljše motorne sposobnosti pri nižijh vrtljajih in boljšo porazdelitev navora preko vseh obratov. Variator se ponavadi vklopi pri nekje 1500-2000 vrtljajev, izklopi pa se pri okoli 5000 rp/m. Več o delovanju variatorja faze si lahko preberete tukaj: http://en.wikipedia.org/wiki/Variator

Slika

8V in 16V TS motorji nimajo enakega variatorja faze, en je mehanski, drugi pa je krmiljen preko solenoida.

Tudi Variable Inlet Control je značilen za novejše motorje, deluje pa na principu spreminjanja razdalj dovoda ali odvoda zraka do ali iz motorja, kar povečuje zmogljivosti in niža porabo ter emisije. Več o tem sistemu si lahko preberete tukaj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_L ... e_Manifold

Znano pa je, da je variator faze, predvsem v 16V motorjih, zelo nagnjen k temu, da odpove. To je manj značilno za 8V motorje, ker uporabljajo malo drugačen princip delovanja in materiale. Najenostavneje je pokvarjen variator opaziti pri vžigu motorja, ko se zasliši t.i. dizelski zvok. Pokvarjen variator sicer ne predstavlja kakšne večje težave za motor a trpela bosta zmogljivost motorja in vaša ušesa...Mehaniki priporočajo menjavo variatorja ob velikem servisu, odločitev o tem, ali se zamenja v celoti ali popravi, pa je popolnoma vaša. Kit za popravilo variatorja stane 5€, vendar ni garancije za dolgo delovanje. Nov variator je kar draga zadeva in stane okoli 150€.

Tukaj si lahko snamete zvok pokvarjenega in dobro delujočega variatorja faze pri TS motorju:
Pokvarjen variator in dober variator.


Še ena zelo "krhka" komponenta 16V motorjev je termostat hladilne tekočine. Nepravilno delujoč termostat se opazi, če je temperatura motorja pod ali nad predpisano (delovna temperatura TS motorjev je 83˙C +-5˙C). Če se delovna temperatura giblje nad 90C je za to najverjetneje kriv dotrajan in uničen hladilnik, ki ga je potrebno zamenjati, če pa se temperatura motorja giblje okoli med 90 in 50C, pa je potrebno zamenjati termostat, ker je stalno odprt.

Naslednja stvar, ki je v preteklosti zaradi predolgih servisnih intervalov s strani Alfe bila nagnjena k temu da odpove, so jermeni. Ti so se trgali ali preskakovali. Problem je bil slab material in pa predolgi servisni intervali. Tako je tovarna leta 2006 priporočala menjavo jermenov za 16V TS motorje na vsake 3 leta ali 60.000 km in ne več 5 let ali 100.000 km, kot je bilo prej. To priporočilo je veljalo predvsem za severnejše države (Skandinavija, Velika Britanija...). 8V TS motorji teh težav niso imeli, saj jih je poganjala veriga in so bili eni izmed najbolj vzdržljivih Alfa Romeo motorjev nasploh.

Alfa Romeo priporoča za TS motorje olja Selenia, vendar je odločitev o olju, tako ali drugače prepuščena posamezniku.
Slika

Selenia je danes del naftne družbe Petronas, ki izdeluje olja znamka Selenia in Syntium.

Pomembno je samo to, da se držite prave gradacije, da nivo olja redno pregledujete in da olje ustreza načinu vožnje (umirjena ali zelo športna). Pomembna je redna kontrola olja kajti TS 16V motorji so nagnjeni k malce večji porabi za normalno delovanje in če olja ni dovolj, se lahko kaj kmalu zgodi kaj neprijetnega. Med MIN in MAX oznako na šipki za nivo olja je oznaka za 1 liter olja.

Predvsem so 16V TS motorji zelo neodpustljivi, kar se tiče zanemarjanja s strani lastnikov in nerednega menjavanja olja. To je priporočljivo zamenjati vsakih 10.000 km oziroma 1x letno (kljub 20.000 km servisnem intervalu). Znano je tudi, da imajo 2.0 TS motorji kar nekaj problemov, katerim rado pobere ojnične ležaje. Problem je verjetno v slabi izmenjavi temperature, ker je zmes bloka 16V motorja drugačna od tiste pri 8V. Če pa k temu prištejemo še izrabljeno olje, ki je morebiti celo na minimumu, pa so posledice lahko katastrofalne za motor.

Kar precejšen strošek predstavljajo pri 16V motorjih tudi menjava svečk; predvsem zaradi dejstva, da jih je 8. Edina dobra stran tega je, da jih je potrebno zamenjat le na vsakih 100.000 km. Cene svečk se gibljejo okoli 150€ za original NGK svečke.

Šifre NGK platinastih svečk za 100.000 km
14 mm svečka BKR6EKPA
10 mm svečka PMR7A

Šifre DENSO iridijevih svečk: IU22 in IK20.

Šifra Bosch običajnih svečk za 40.000 km
10 mm UR6DE
14 mm FR7D+/FR7DC

Slika

Še ena komponenta, ki predstavlja težave 16V motorja, je senzor pretoka zraka oz. LMM ali MAF. Če je vaš avto zadušen, cuka in v nizkih obratih ne vleče kot bi moral, je to najverjetneje posledica pokvarjenega senzorja. Lahko, da ga je potrebno samo očistiti ali pa ga je potrebno zamenjati. Čiščenje ne predstavlja večjega stroška, vendar ni rečeno, da bo težava odpravljena.Cena novega znaša med 150€ in 250€ za original Bosch senzor z ohišjem.

In pa še slikovna razdelitev TS motorjev

8V Twin Spark motorji:

Slika

Vgrajevali pa so jih v Alfa Romeo 75, 155 in 164, prostornina motorjev je bila 1.7, 1.8 in 2.0 litra z močjo od 115KM do 148KM.

16V Twin Spark motorji
Slika

Vgrajevali so jih v Alfa Romeo 145, 146, 155, GTV/Spider, 156, 147, 166 in GT (samo 1.8 TS), prostornine so bile 1.4, 1.6, 1.8 in 2.0 litra, moč pa od 103KM do 155KM.

Uredil: Aleš Horvat
Zadnjič spremenil alfa_samec, dne Če Feb 25, 2010 9:39 pm, skupaj popravljeno 3 krat.
alfa_samec
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Uporabniški avatar
Član Alfa Kluba:Član Alfa Kluba
 
Vozilo: Alfa Romeo GTV 2.0, 145 1.6, 147 1.6, 147 FL 1.6; Brera 2.4 JTDm
 
Prispevkov: 11657
Pridružen: Sr Dec 05, 2007 11:08 am
Kraj: Puconci

OdgovorNapisal/-a Foggy » Po Jun 01, 2009 9:24 pm

Prestavljam med vodnike :wink:
Foggy
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 9317
Pridružen: Sr Okt 01, 2003 10:51 pm
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a birdy » To Jun 02, 2009 1:18 pm

2 hitri dopolnili za podrocje 8V TS motorjev

8V TS motorji so vse prej kot nagnjeni h porabi olja, ce ga pije/pusca je to napaka, ki jo je potrebno odpravit - to nikakor ni normalno delovanje

TS v pravem pomenu besede (OBE svecki prizigata mesanico), se pravi pred prihodom 16V motorjev (kjer je TS zgolj vaba za kupce - kot je razvidno iz sestavka zgoraj), je pomemben ker:

-govorimo o motorjih, ki imajo velike specificne moci na delovno prostornino in so posledicno bolj vroci od ostalih in seveda bolj nagnjeni h klenkanju

-s sistemom TS so skoraj RAZPOLOVILI zgorevalni cas mesanice, se pravi da so prakticno za polovico zmanjsali moznost da motor zaklenka*, kot posledica je dopustna temperatura v valju vecja, pravtako pa tudi kompresijsko razmerje in vse ostalo kar pride poleg

-treba je povedat da so TS motorjem vgrajevali tudi senzor klenkanja (knock senzor), s pomocjo katerega je lahko elektronika "nadzirala" kvaliteto goriva in prilagajala vbrizg, mesanico, vzig da je kar se da optimalno izkoriscala gorivo, brez klenkanja (poleg performanc, so tukaj pridobili se "bolj ekoloski" motor)

-Wasted spark se uporablja kot napisano zgoraj, se pravi delovni takt = 2 iskri ki vzgeta mesanico in izpusni takt = 2 iskri ki vzgeta morebitne ostanke mesanice ( VELJA ZA VSE 8V TS RAZEN 2.0 8V TS v 75 "in 164 2.0 TS, sam nisem sigurn" , kjer imamo dva rotorcka in dve razdelilni kapi -> posledicno Wasted Spark ni mozen)

-TS se uporablja tudi v letalskih batnih motorjih, tako zaradi odprave klenkanja, kot zaradi varnosti, ker ob odpovedi enega sistema vziga, nam drugi se zmeram dela. Preizkus delovanja TS sistema se opravi na tleh, z odklopom leve in nato se desne serije magnetov, ko morajo obrati padt za doloceno mero - pri Alfah je test izredno podoben

-TS lahko srecamo tudi v katerem drugem avtu(ce me spomin ne vara Smart), vendar se nikoli ni prevec prijel -> spekulacija je: ker je predrag ali pa bi Alfa zahtevala kako "uporabnino" za njihov koncept


*motor najraje zaklenka pri visokih obremenitvah in dolgih zgorevalnih casih (turbo motorji so tukaj malenkost posebni)

Kaj je "Klenkanje" in zakaj ni dobro:
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking
birdy
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 1110
Pridružen: Če Nov 13, 2003 10:31 pm

OdgovorNapisal/-a TribesMan » Sr Okt 13, 2010 2:40 pm

Malo offtopic ampak kot dodatek k zadnji alineji birdyevega posta. Obstaja še nekaj avtov s "twin sparkom". Recimo Honda Jazz 1.4 ima 8 svečk...
Rečejo mu i-DSI... dual sequential ignition... al neki takega :D
TribesMan
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Uporabniški avatar
Vozilo: Something else
 
Prispevkov: 9606
Pridružen: Če Jul 12, 2007 5:17 pm

OdgovorNapisal/-a Teo » Sr Okt 13, 2010 5:47 pm

5.5 V8 v AMGjih ima tudi dve svečki, ne vem pa kako je z novim 6.2 V8. Ostaja pa dejstvo, da je TS prva uporabljala Alfa v svojih dirkalnikih, najznameniteje v prvih GTAjkah.
Nekdanji alfist....kaj pa človek drugega preostane.
Teo
Moderator
Moderator
Uporabniški avatar
Prispevkov: 9750
Pridružen: Po Okt 27, 2003 10:44 am
Kraj: Slovenska Bistrica

OdgovorNapisal/-a alfa_samec » Če Okt 14, 2010 5:15 pm

Tribes vse lepo in prav, toda tukaj je govora o Alfinemu TS motorju in ne o kateremkoli TS motorju.
alfa_samec
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Uporabniški avatar
Član Alfa Kluba:Član Alfa Kluba
 
Vozilo: Alfa Romeo GTV 2.0, 145 1.6, 147 1.6, 147 FL 1.6; Brera 2.4 JTDm
 
Prispevkov: 11657
Pridružen: Sr Dec 05, 2007 11:08 am
Kraj: Puconci

OdgovorNapisal/-a J1897 » To Mar 01, 2011 7:46 pm

Se oproščam za smetenje teme, ampak ker vidim, da je na forumu kar nekaj stručkotov za motorje, me zanima, ali ima mogoče kdo v načrtu narediti tudi tako temo za arese V6 motorje?
LP
J1897
Alfa Freak
Alfa Freak
Vozilo: Alfa Romeo Brera
 
Prispevkov: 626
Pridružen: Če Sep 03, 2009 10:23 am
Kraj: Tolmin

OdgovorNapisal/-a alfa_samec » To Mar 01, 2011 8:43 pm

To jaz sprašujem že 1,5 leta.
alfa_samec
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Uporabniški avatar
Član Alfa Kluba:Član Alfa Kluba
 
Vozilo: Alfa Romeo GTV 2.0, 145 1.6, 147 1.6, 147 FL 1.6; Brera 2.4 JTDm
 
Prispevkov: 11657
Pridružen: Sr Dec 05, 2007 11:08 am
Kraj: Puconci


Vrni se na Vodniki

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost