Alfa Romeo - JTD motorji

Vodniki o nakupu in vzdrževanju

Moderator: Tehnika moderatorji

Odgovori
Uporabniški avatar
alfa_samec
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 11797
Pridružen: Sr Dec 05, 2007 11:08 am
Član Alfa Kluba: 1
Vozilo: Alfa Romeo GTV 2.0, 145 1.6, 147 1.6, 147 FL 1.6; Brera 2.4 JTDm; MiTo 1.3 JTDm
Kraj: Puconci

Alfa Romeo JTD motorji

Leta 1997 je Alfa Romeo prvič predstavila nov dizelski motor z oznako JTD. Sama oznaka motorja pomeni uniJet Turbo Diesel – gre torej za dizelski motor s turbo polnilnikom s common rail tehnologijo, ki je dandanes postala že standard vsakega modernega dizelskega agregata in jo uporabljajo vsi proizvajalci. Prva Alfa z JTD motorjem je bil model 156 z 1.9 JTD leta 1997.

Slika

Common rail tehnologija (tehnologija skupnega voda)

Common rail tehnologija pomeni, na kratko, direkten vbrizg goriva v motor pri dizelskem agregatu pod visokim pritiskom okoli 1000 barov; podobno kot tehnologija direktnega vbrizga pri bencinskih motorjih. Zasnova vbrizga pa poteka preko skupnega voda goriva, ki je pod velikim pritiskom in krmili posamezne solenoidne ventile, za razliko od navadnega dizelskega motorja, ki brizga gorivo v injektorje s pomočjo črpalke za gorivo, ki pa ustvarja zelo nizek pritisk proti Common rail tehnologiji vbrizga.

Slika
Slika

Sama Common rail tehnologija je tudi že doživela nekaj dodelav – trenutno se uporablja 3. Generacija teh motorjev, ki uporablja piezoelektrične injektorje, ki so veliko bolj precizni, kot navadni, pritisk goriva pa dosega vrednosti do 1800 barov.

Kratka zgodovina

Sam prototip Common rail tehnologije sega v daljna šestdeseta leta 20. stoletja, iznašel pa jo je Robert Huber (Švica). Dr. Marco Ganser je začetno zamisel nato izboljšal, prvič pa se je pojavila v uporabi sredi devetdesetih let prejšnjega stoletja na Japonskem.
Moderni Common rail dizli pa so se, čeprav delujejo na podlagi istega principa, najbolj uveljavili v masovni produkciji, ko je prišlo do sodelovanja družbe Magneti Marelli, Centro Ricerche Fiat in Elasis. Nov Common rail dizel je deloval s pomočjo internega računalniškega modula (ECU), ki je krmilil injektorje elektronsko in ne več mehansko. Vse raziskave in razvoj je opravila Fiatova družba za razvoj tehnologij (Fiat Group), sam dizajn pa je nato šel v roke nemški družbi Bosch GmbH, ki je samo tehnologijo pripravila na masovno proizvodnjo.

Ker se je v tistem času Fiat nahajal v nezavidljivem finančnem položaju, je bil primoran tehnologijo prodati; poteza, ki pa se je kasneje izkazala za eno največjih napak. Nova generacija dizelskih motorjev se je izkazala za neverjetno dobičkonosno in popularno. Trenutno je v uporabi pri vsakem proizvajalcu avtomobilov, pravice za njeno prodajo pa imajo naslednje družbe: BOSCH, Delphi Automotive Systems, Denso in Siemens. Uporablja pa se tudi kar nekaj različic poimenovanja Common rail tehnologije: JTD, D, CDI, CRD, TDCi, CDTi, DTi, i-CTDi, dCi, D-4D,…

Princip delovanja

Solenoidni ali piezoelektrični ventili imajo možnost zelo finega elektronskega krmiljenja vbrizga goriva, višji tlak, pod katerim je gorivo vbrizgano, pa pomeni, da je sama atomizacija goriva (razpršitev goriva in mešanje/izgorevanje) veliko boljša. Da bi se zmanjšal zvok motorja, se vbrizga, preko elektronske kontrolne enote, majhna količina goriva v motor, pred samim procesom glavnega izgorevanja goriva, kar zmanjšuje samo eksplozivnost mešanice, zmanjšuje vibracije in optimizira časovno razporeditev vbrizga ter uravnava količino in mešanico goriva. Izboljša se tudi sam hladen vžig. Nekateri napredni Common rail dizelski motorji vbrizgajo gorivo kar petkrat na delovni takt.

Common rail dizli prav tako ne potrebujejo časa za ogrevanje agregata, njihove emisije pa so veliko čistejše v primerjavi s starejšimi motorji.

Kot smo že omenili, se nanaša ime Common rail na dejstvo, da za dovod goriva do injektorjev skrbi skupni vod, ki je pod visokim pritiskom (tudi do 2000 bara). Tak pritisk ustvarja posebna črpalka, ki gorivo zbira v posebni posodi in jo stisne na določen pritisk. To pomeni, da gorivo brizga pod visokim pritiskom v injektorje, ki so krmiljeni s strani motornega ECU-ja (računalniškega modula). Ob trenutku, ko so ventili aktivirani, se hidravlični ventil odpre (mehansko ali hidravlično) in gorivo se vbrizga na cilindre pod točno določenem pritisku. Tlak goriva ni odvisen od števila vrtljajev motorne gredi, tako da je poln tlak na voljo tudi že pri nizkem številu vrtljajev.

Alfa Romeo JTD motorji

Torej, vsi Alfa Romeo JTD motorji imajo vse karakteristike vseh ostalih Common rail dizlov imajo pa tudi nekatere skupne lastnosti s Twin Spark in JTS motorji: namesto mehanske črpalke, ki ustvarja tlak, je v uporabi črpalka, ki je gnana preko jermenov motorja in dovaja gorivo v skupni vod. Za količino in čas vbrizga goriva pa skrbi ECU motorja, ki ga brizga na cilinder glede na podatke, ki jih dobiva preko senzorjev. Ti senzorji so enaki, kot pri bencinskih motorjih: senzor položaja gredi, temperature, pretoka zraka, tlaka goriva in tlaka zraka.

Slika

1.9 JTD 100 KM
Delovna prostornina: 1910 cm³
Največja moč pri 4000 vrt./min
Največji navor pri 1750 vrt./min

1.9 JTD
Delovna prostornina: 1910 cm³
Največja moč pri 4000 vrt./min
Največji navor pri 2000 vrt./min

Alfa Romeo JTD v novi različici 1.9 s 4 valji in turbopolnilnikom Garrett z variabilno geometrijo, ki z elektronsko nadzorovanim vbrizgom goriva tipa skupnega voda Common Rail razvije 115 KM, kar omogoča boljšo zmogljivost, večji navor in večjo moč ter povzroča manj hrupa.

Slika

2.4 JTD 10v
Med dizelskimi enotami se lahko novi 2.4 JTD M-Jet 20v s 175 KM postavi ob bok zanesljivemu in neslišnemu motorju 2.4 JTD 10v s 150 KM, ki ima prav tako 5 valjev, turbpolnilnik Garrett in variablino turbinsko geometrijo.

2.4 JTD
Delovna prostornina: 2387 cm³
Največja moč: 110 kW (150 KM) pri 4000 vrt./min
Največji navor pri 2000 vrt./min

JTDm tehnologija

Je naslednja generacija JTD motorjev z oznako »m«, kar pomeni multiJet (in ne več uniJet). Njena prednost je večji tlak, ki ga ustvarja in torej brizga gorivo pod večjim pritiskom. Ima pa tudi spremenjene injektorje oz šobe za vbrizg, ki so bolj natančne in kar deset krat hitrejše kot prejšnje. Vse to skrbi za večji izkoristek goriva in manjšo porabo ter večjo moč. JTDm motorji pa imajo tudi poseben samočistilni izpušni sistem (DPF filter), ki dodatno zmanjšuje količino škodljivih emisij in je le-ta zreducirana samo na NOx.

Slika

1.9 JTD M-Jet 16v
Zahvaljujoč sistemu M-Jet je 1.9 JTD s skupnim vodom Common Rail prvi motor druge generacije na svetu. Skrivnost motorja M-Jet je v kontrolni enoti, ki elektronsko odpira in zapira vbrizgalne šobe. S tem sistemom se število vbrizgov v vsakem ciklu motorja poveča v primerjavi z dvema vbrizgoma, ki se uporabljata trenutno. Količina goriva, ki se porabi, ostane nespremenjena, zgorevanje pa je bolj postopno. Rezultati kažejo 6-7 % boljšo zmogljivost, manj hrupa in manjše emisije, vse to pa prispeva k boljšemu delovanju vozila.

1.9 JTD M-Jet 16v
Delovna prostornina: 1910 cm³
Največja moč: 110 kW (150 KM) pri 4000 vrt./min
Največji navor pri 2000 vrt./min

2.4 JTD M-Jet 20v
Še ena novost, ki zagotavlja boljšo zmogljivost, manj hrupa in manj porabe. 2.4 JTD M-Jet 20v je visoko zmogljiv dizelski motor. Njegova izjemna zmogljivost je rezultat povečanega pritiska sistema neposrednega vbrizga goriva - s 1300 barov na 1400 barov - in nove nastavitve turbo polnilnika. 2.4 JTD M-Jet 20v ima pet valjev v vrsti s premerom 82 mm in hodom bata 90,4 mm. Štiri ventile na valj aktivirajo ročice in stabilizatorji z dvojno odmično gredjo nad njimi.

Slika

2.4 JTD M-Jet 20v
Delovna prostornina: 2387 cm³
Največja moč: 129 kW (175 KM) pri 4000 vrt./min
Največji navor pri 2000 vrt./min

2.4 JTDM 200 KM
Turbodizelski motor je popolna novost v razredu športnih avtomobilov 2+2. V vseh razmerah zagotovi odlične vrednosti moči in navora, majhno porabo goriva in spoštovanje predpisa Euro 4. Serijsko je opremljen tudi s filtrom za trde delce (DPF).

Nadaljnje branje:
EGR ventil

Viri:
Common rail
JTD motorji
JTD engine
Motorji za Alfo

Slike: Alfa Romeo, Fiat auto press
Avtor: Aleš Horvat
Uporabniški avatar
TribesMan
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 9758
Pridružen: Če Jul 12, 2007 6:17 pm
Vozilo: Something else

Dober članek, samo nekaj popravkov...

JTDm je "druga generacija" multi-jet motorjev. Prvi so bili JTD 16V multi-jet, to je bilo do leta 2006, od leta 2006 naprej pa imaš JTDm motorje, ki imajo veliko sprememb. Od druge turbine, drugačnega sesalnega kolektorja, večjega pritiska skupnega voda...
Uporabniški avatar
alfa_samec
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 11797
Pridružen: Sr Dec 05, 2007 11:08 am
Član Alfa Kluba: 1
Vozilo: Alfa Romeo GTV 2.0, 145 1.6, 147 1.6, 147 FL 1.6; Brera 2.4 JTDm; MiTo 1.3 JTDm
Kraj: Puconci

TribesMan napisal/-a:Dober članek, samo nekaj popravkov...

JTDm je "druga generacija" multi-jet motorjev. Prvi so bili JTD 16V multi-jet, to je bilo do leta 2006, od leta 2006 naprej pa imaš JTDm motorje, ki imajo veliko sprememb. Od druge turbine, drugačnega sesalnega kolektorja, večjega pritiska skupnega voda...
Ja, ni panike. Samo prosim če citiraš stavek, da ga najdem in popravim. O samih motorjih podatke sem pa vzel z uradne strani.
Uporabniški avatar
Alfa33
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 3324
Pridružen: Če Sep 25, 2003 12:30 pm
Vozilo: Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW
Kraj: Ljubljana-Vič
Kontakt:

...pa obstaja tudi 1.9 JTDm z 8 ventili 88kw/120KS.....
Slika
Uporabniški avatar
Gregson007
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 7744
Pridružen: So Mar 29, 2008 7:33 pm
Vozilo: LaFa ...... 404
Kraj: Laibach

TribesMan napisal/-a:Dober članek, samo nekaj popravkov...

JTDm je "druga generacija" multi-jet motorjev. Prvi so bili JTD 16V multi-jet, to je bilo do leta 2006, od leta 2006 naprej pa imaš JTDm motorje, ki imajo veliko sprememb. Od druge turbine, drugačnega sesalnega kolektorja, večjega pritiska skupnega voda...
a niso bili prvi do l. 2005 in potem letniki 2005 in naprej - JTDM
Slika
Uporabniški avatar
TribesMan
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 9758
Pridružen: Če Jul 12, 2007 6:17 pm
Vozilo: Something else

Leta 2005 so bili JTDm motorji samo v 159.

Leta 2006 pa so jih začeli ugrajevati tudi v 147 in GT.

Moja je recimo 1.9 JTD 16V s 150PS... pa je stara mašina ker je avto letnik 2005. ;)

Načeloma je tko.

Na začetku je bil JTD 1.9 16V multi-jet 140PS, pač to je bil začetek multi-jeta.
Potem je bil 1.9 16V multi-jet 150PS (v GT od začetka, v 147 od facelifta naprej, v 156 samo v redkih modelih).
Ko je prišla ven 159 je prišel JTDm. Razlike so kot sem že prej omenil:
- boljše turbine
- spremenjen sesalni kolektor ki ima možnost da zapre 1 sesalni ventil (oziroma ga delno pripre da ustvari vrtinec v cilindru)
- višji pritisk common rail vodila 1600 bar, namesto 1400bar.
- novejši ECU (Bosch EDC16C39 namesto EDC16C8)
- merilec temperature izpušnih plinov
- nekateri modelu tudi DPF filter (na 159 vsi, na GT in 147 pa samo določeni modeli)

JTDm ima v primerjavi z JTD multi-jet nižje emisije (nižjo porabo) in malce boljše performanse (predvsem v nižjih obratih je bolj živahen), omogoča tudi precej več pri tuningu, saj ima veliko rezerve (190HP s čip tuningom ni nič nenavadnega, pa tudi več...)

Vse zgoraj velja tudi za 2.4 20V mašine, Prve so bile multi-jet, kasneje JTDm (samo v 159, Breri in Spiderju 200PS). Te pa so leta 2007 dobile še eno predelavo, kjer so zamenjali turbino in izboljšali nekaj kritičnih komponent okoli vbrizga goriva (210PS). Prednost slednjih je predvsem veliko več navora pri nizkih obratih, saj svoj max navor dosže že pri 1500 obratih, namesto pri 2000...
Uporabniški avatar
alex146
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 1739
Pridružen: Po Mar 06, 2006 2:22 pm
Član Alfa Kluba: 1
Vozilo: AR 159 SW 2,0 JTDM & AR Mito 1,4 turbo LPG
Kraj: Ljubljana

TribesMan napisal/-a: Vse zgoraj velja tudi za 2.4 20V mašine, Prve so bile multi-jet, kasneje JTDm (samo v 159, Breri in Spiderju 200PS). Te pa so leta 2007 dobile še eno predelavo, kjer so zamenjali turbino in izboljšali nekaj kritičnih komponent okoli vbrizga goriva (210PS). Prednost slednjih je predvsem veliko več navora pri nizkih obratih, saj svoj max navor dosže že pri 1500 obratih, namesto pri 2000...
Mogoče kdo v od katerega meseca proizvodnje v letu 2007 so začeli v 159ke vgrajevati 210km stroj?
Uporabniški avatar
alfa_samec
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Prispevkov: 11797
Pridružen: Sr Dec 05, 2007 11:08 am
Član Alfa Kluba: 1
Vozilo: Alfa Romeo GTV 2.0, 145 1.6, 147 1.6, 147 FL 1.6; Brera 2.4 JTDm; MiTo 1.3 JTDm
Kraj: Puconci

Torej so vsi podatki na naši uradni strani napačni, al kak? #-o
Odgovori
  • Informacija