Zadnje novice

Vodnik o motornih oljih

Vodniki o nakupu in vzdrževanju

Moderator: Tehnika moderatorji

Vodnik o motornih oljih

OdgovorNapisal/-a alfa_samec » Sr Okt 05, 2011 9:45 am

VODNIK O MOTORNIH OLJIH

Pred vami je kratek in posplošen vodnik o motornih oljih. Razdeljen je na več sklopov in sicer na naloge motornega olja, na vrste motornega olja in na sestavo motornega olja. Na koncu vodnika boste prav tako našli še servisne knjižice za večino modelov Alfa Romeo in pa povezavo do debate o oljih.

Slika

NALOGE MOTORNEGA OLJA

Olje v vašem motorju opravlja več ključnih nalog in sicer:

1. Preprečuje stik gibajočih se delov v motorju. Načeloma vsa maziva skrbijo za preprečevanje neposrednega stika med kovinskimi deli in enako nalogo opravlja tudi motorno olje. Ker med površina ni neposrednega stika, se tako zmanjšuje trenje, obraba materiala, ustvarja se manj toplote, hrupa in vibracij. Maziva za to poskrbijo na več načinov. Najbolj pogost je preko ustvarjenega filma, ki deluje kot fizična prepreka stika dveh površin. Ob zelo visokih temperaturah in površinskem pritisku se lahko film stanjša in večja količina sile se lahko prenese na material, kar lahko povzroči obrabo.

2. Zmanjšuje trenje. Zmanjševanje trenja je poglavitni razlog daljšanja življenjske dobe motorja. Manj ko je trenja med površinami, manj se obrabljajo, manj toplote se proizvaja in manjša je poraba. Večina sodobnih olj vsebuje tako imenovane modifikatorje trenja, ki se kemično oprimejo površine in tam ostanejo pri zagonu motorja, ko količina olja še ne zagotavlja hidrodinamičnega mazanja.

3. Hladi motor. Motorno olje deluje kot agent za prenos toplote in s tem neposredno hladi motor in motorne dele, da se ne pregrejejo.

4. Odstranjuje nečistoče. Ker olje stalno kroži skozi motor in nato skozi oljni filter s tem odstranjuje vse nečistoče in umazanijo iz sistema. Vsa motorna olja vsebujejo detergente s katerim »čistijo« notranjost motorja in odlagajo umazanijo v oljnem filtru. Vsak izmed nas je verjetno že opazil, da je novo olje lepo prozorno in navadno malce svetlo rumene barve (barva olja se razlikuje od proizvajalca in načina pridobivanja) s časom pa postaja vse bolj temno (od karamelno rumene do temno črne barve). To pomeni, da nase veže nečistoče. Prav zaradi tega je toliko bolj pomembno, da je v motorju zmeraj čisto olje in da se ob vsaki menjavi olja zamenja tudi oljni filter, saj se s tem odstranijo vsi depoziti nečistoč iz sistema. Med najpogostejše nečistoče v motorju se prištevajo ogljik pri izgorevanju, žveplo v gorivu, ki se spreminja v žvepleno kislino v stiku z vodo in kisikom, voski in kovinski delci.

5. Ščiti pred obrabo. Zaradi preprečevanja stika med površinami olja gibajoče dele ščitijo pred obrabo.

6. Preprečuje korozijo. Večina olj ima aditive, ki se vežejo na kovinske površine in s tem preprečujejo korozijo. Prav tako skrbijo za izločanje vodnih molekul.

7. Deluje kot tesnilo. Motorno olje deluje kot tesnilo recimo pri batu ali gredi.

RAZREDI BAZNIH OLJ

Vsako motorno olje je sestavljeno iz baze in aditiva. Navadno je baze nekje od 75-95% ostalo pa so različni dodatki in modifikatorji. Baze se razdelijo na tiste iz nafte in sintetične. API (American Petrolium Institute) loči med petimi različnimi skupinami (ali grupami) baznih olj.

Grupa I – olja pridobljena s procesom izločanja s topilom ali s procesom imenovanim Hydro-finnishing. Indeks viskoznosti med 80 in 120 (po SAE). Nasičenost molekul manj kot 90% in vsebnost žvepla nad 0.03%.

Grupa II – pridobljena s postopkom imenovanim hydrocracking ali s procesom odstranjevanja voska preko katalize. Indeks viskoznosti med 80 in 120, nasičenost nad 90%, vsebnost žvepla pod 0.03%. Olja grupe II imajo boljše protikorozijske lastnosti, saj je večina ogljikovih molekul nasičenih. Značilnost takšnih olj je prozorna barva.

Grupa III – pridobljena v postopku imenovanem isohidromeratizacija in hidrocrackingom. Pridobivajo ga iz nižjih skupin olj ali v procesu izločanja voska. Nasičenost preko 90%, vsebnost žvepla manj kot 0.03%, indeks viskoznosti preko 120. Imenovana tudi SHC sintetika*.

Olja grupe III imajo lastnosti, ki so podobne ali se približujejo tistim lastnostim prave sintetike, toda le, ko so ogrete nad 40°C. Imajo pa še eno slabo lastnost in sicer nizko stopnjo izgorevanja (FLASH point) in tako hitreje zgorijo kot sintetična olja. Od leta 2000 naprej je pridobivanje olj baznih grup II in III z dobrimi lastnosti že pod 32°C postalo dokaj poceni in to je pomenilo dokaj poceni način pridobivanja 5W-30 in 0W-20 multigrade olj. Proizvajalci so kaj hitro ugotovili, da takšna olja zmanjšujejo porabo goriva za okoli 1% in tako imenovana »fuel-efficient« olja so se začela uporabljati pri večini novih avtomobilov.

**V poznih 90-ih letih je prav zaradi baznih olj grupe III prišlo do spora in tožbe med dvema proizvajalcema motornih olj, Mobilom in Castrolom. Castrol je namreč začel tržiti svoj najnovejši izdelek sintetičnega olja kot čisto sintetiko (full synthetic) z imenom Castrol Syntec, Mobil pa ga je zaradi »zavajajočega oglaševanja« tožil, ker so njihova testiranja Syntec olja pokazala, da je to sestavljeno iz 100% mineralnega olja (na nekaterih tržiščih pa iz 80% in 93% PAO sintetike in mineralnim oljem). Mobil je še trdil, da Castrol uporablja hidroprocesirano mineralno olje kot nadomestek za PAO sintetiko in s tem zavaja kupce, ko trdi, da je Syntec čista sintetika. Spor je vodil v dolgotrajno tožbo, ki pa jo je Mobil na koncu izgubil zaradi različne interpretacije pomena besede sintetika in čista sintetika od Castrola. Ta si je namreč pojem »sintetike« razlagal kot olje, ki ni »običajno«. Običajna olja so po Castrolu tista, ki se jih pridobi iz nafte, se jih očisti in rafinira brez posebnih postopkov kemične reakcije. Sintetiko pa so si razlagali (in si jo še zmeraj) kot olja, ki so imela za bazo vosek in so bila razbita na molekule ter s pomočjo posebnih kemijskih reakcij na novo urejena v skupine verig, ki se v naravi ne pojavljajo. Mobil pa je ločeval sintetiko od mineralnega olja po načinu osnove in sicer, da se prava sintetika ne sme pridobivati iz mineralnega olja ali surove nafte in njenih derivatov (recimo voska) pač pa iz enostavnih molekul, ki se sintetizirajo s postopkom hidrocrackinga, isomerizacije, hidroobdelave ali preoblikovanja verig.

Slika

Tožbo je na koncu Mobil izgubil na podlagi različnega razlaganja kaj sintetika pravzaprav pomeni, zaradi česar je SAE moral iz svojih definicij črtati izraze kot so »synthetics« in vse, kar je s sintetiko povezano, saj je Castrol preko sodišča dosegel, da olja bazne grupe III lahko nadomestijo PAO osnove sintetičnega olja. Tako se sedaj Castrolova sintetična olja še zmeraj prodajajo kot čista sintetika, čeprav so v resnici v osnovi visoko prečiščena mineralna olja z aditivi.

* Izraz sintetika se v S. Ameriki lahko uporablja za olja baznih skupin III, IV in V, medtem, ko je v Evropi dovoljena uporaba izraza sintetika samo za olja baznih skupin IV in V. V Nemčiji je prepovedano oglaševati ali označevati olja baznih skupin III kot sintetična.

**Zgornja zgodovina spora med Mobilom in Castrolom je samo povzetek članka Katherine Bui z naslovom A Defining Moment For Synthetics. Celoten članek o sporu med Mobilom in Castrolom ter posledice odločitve sodišča je Katherine Bui povzela v dober članek, ki ga je vredno prebrati: http://www.1st-in-synthetics.com/a_defi ... hetics.htm

Posledice izgubljene Mobilove tožbe pa so prodajanje izdelkov vseh svetovnih proizvajalcev motornih olj pod imenom sintetika, polna sintetika in čista sintetika za mineralna olja, ki so šla skozi visoko prečiščevalni proces imenovan "hidrocracking", pa čeprav nimajo ničesar skupnega s pravo PAO ali ester sintetiko, ki jo bomo predstavili v nadaljevanju.

Grupa IV – PAO sintetika oz Poli-Alfa-Olefini.

Ker imajo olja na bazi mineralnega olja ali surove nafte veliko nečistoč, se je industrija odločila izdelati umetna olja sestavljena iz popolnoma enakih molekul brez nečistoč. PAO sintetika je torej olje, ki je izdelano iz popolnoma čiste osnove enakih molekul in ne vsebuje mineralne osnove ali voskov. PAO sintetiko so prvič izdelali med drugo svetovno vojno za letalsko industrijo.

PAO olja imajo veliko prednosti pred mineralnimi olji. So bolj obstojna, nimajo nečistoč, vse molekule olja se obnašajo popolnoma enako, imajo odlične lastnosti pri nizkih temperaturah in preprečujejo nabiranja kislin. Prav tako imajo visoko vrednost HTHS v primerjavi z mineralnim oljem in njihovimi derivati. Med proizvajalce PAO sintetike spadajo Motul, Mobil, Fuchs, Amsoil, Redline idr***.

Toda ker so v zadnjih letih olja grupe III doživele velik prodajni razmah je njihovo izdelovanje znižalo stroške proizvodnje za polovico in PAO sintetika počasi izginja zaradi previsokih stroškov izdelave kljub boljšim sposobnostim, ki pa jih olja bazne grupe III počasi že dohitevajo.

Grupa V – estri in PAG (poli alkilen glikol) sintetika ter druga sintetika, ki ni zajeta v IV grupi. Ester olja se pridobivajo iz nasičenih maščob rastlin in živali, ki jih potem kemično spremenijo v estre, diestre in poliestre. Spadajo med najbolj draga motorna olja in presegajo vse lastnosti ostalih baznih grup. Olja z ester bazo so predvsem namenjena za dirkanja ali vožnjo pod ekstremnimi pogoji in navadno niso namenjena navadnim uporabnikom. Takšna olja proizvajajo Motul, Redline, Millers Oils in Fuchs***.

*** Po podatkih iz strani OpieOils.co.uk.

Kratek pregled olj glede na bazno grupo:

Mineralna olja Grupa I, II, III
Sintetična olja Grupa IV, V


Pol-sintetična olja (semi-synthetics)

Kam torej spadajo pol-sintetična olja? Definicija takšnega proizvoda je namreč sledeča: pol-sintetično olje je olje, ki je sestavljeno iz nafte in največ 30% sintetike. Toda, ker je bazna grupa III tudi lahko »sintetika« je lahko pol-sintetično olje v celoti iz mineralnega olja, a še zmeraj prodajano kot pol-sintetika. Zakaj bi torej plačevali več za čisto navadno mineralno olje?

PODATKI IN OZNAKE MOTORNEGA OLJA

Na vsakem motornem olju je zapisano kar nekaj kratic in oznak, ki pomenijo točno določeno stvar in so izjemnega pomena. Vzemimo za primer motorno olje Selenia 20K SAE 10W40 API SL/CF ACEA A3.

Slika

API Standard

Slika

Okrajšava za American Petroleum Institute, ki določa standarde olja. Kratica S je pomembna za bencinske motorje, C pa za dizelske. Večina olj je po API standardu primerna za oboje in nosi obe oznaki.

Olja za bencinske motorje:

Oznake SA, SB, SC, SD, SE, SG in SH niso več v uporabi.

Oznake SJ (1996-2001), SL (2001-2004), SM (2004-2010)in SN (2010 in naprej) pa so trenutne oznake za moderna motorna olja in ustrezajo vsem najnovejšim API standardom.

Olja za dizelske motorje:

Oznake CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, C-F, C-F4 in CG-4 niso več v uporabi.

Oznake CH-4 (1998-2002), CI-4 (2002-2010) in CJ-4 (2010 in naprej) pa so trenutne oznake za moderna motorna olja in ustrezajo vsem novejšim API standardom.

Selenia 20K z oznako API SL/CF ustreza bencinskim motorjem do leta 2004, za novejša dizelska vozila pa se ne sme več uporabljati.

ACEA Standard

ACEA je evropska različica ameriškega API standarda in ima drugačne oznake. ACEA standardi so veliko bolj natančni v definiranju tega, kakšno olje zares je in ne samo, za katere motorje se lahko uporablja. Oznaka A označuje olja za bencinske motorje, B za dizelska, C je namenjen vozilom s katalizatorjem.

Slika

Na kratko, A3/B3, A5/B5 in C3 so olja boljše kakovosti.

SAPS: Sulphated Ash, Phosphorous and Sulphur. Vsebnost žveplenih saj, fosforja in žvepla. Nižja, ko je stopnja SAPS-a, boljše kakovosti je olje.

Selenia 20K ima ACEA oznako A3, kar pomeni, da je namenjena bencinskim motorjem in ima podaljšan interval menjave.

VISKOZNOST IN INDEKS VISKOZNOSTI

Viskoznost olja je zagotovo eden izmed najmanj razumljenih pojmov, čeprav je zagotovo eden izmed najpomembnejših. Sam izraz viskoznosti pomeni redkost ali pretočnost tekočine, recimo voda je manj viskozna in bolj pretočna od na primer medu. Manj viskozne tekočine imajo večjo pretočnost in obratno. Zakaj je to pomembno pri motornem olju? Ker je od pretoka olja v motorju odvisno dolgo delovanje le-tega in to pri nizkih in visokih temperaturah.

Večina današnjih modernih olj je sestavljenih oziroma multi-grade olj, ki so namenjene celoletni uporabi za razliko od mono-grade olj, ki so namenjena samo za toplo ali hladno podnebje. Multi-grade olja so označena z dvema številkama ločena s kratico W, ki pomeni Winter oziroma zimo. Številka pred W je pomembna za mrzle vžige, saj določa viskoznost olja pri nizkih temperaturah, številka za W pa podaja viskoznost olja pri delovni temperaturi 100°C.

Multi-grade olja so bila razvita zaradi potrebe po celoletni uporabi istega olja v motorju in zmanjševanja stroškov z večkratno menjavo olj z različno viskoznostjo (bolj gostim poleti in bolj redkim pozimi).

Selenia 20K ima viskozno oznako SAE 10W40, kar pomeni, da je vrednost viskoznosti pri mrzlem vžigu 10 in pri delovni temperaturi 40. Nižja ko je prva številka, bolj je olje redko pri mrzlem vžigu in obratno. Podobno je tudi z drugo številko. Višja je, bolj je olje gosto pri 100°C in bolje ščiti dele pred neposrednim stikom.

SAE uporaba olja glede na zunanje temperature

SAE vrednost olja nam prav tako pove, pri katerih temperaturah je olje uporabno. Za nižje temperature se uporablja redkejše olje in obratno. Več najdete v razpredelnici.

Slika

Povedano bolj obširno so lahko vrednosti za mrzel vžig 0, 5, 10, 15 ali 20, pri čemer je 0 najbolj tekoče in 20 najmanj tekoče hladno olje.

Druga številka je lahko 20, 30, 40, 50 ali 60 in določa gostoto olja pri 100°C. Višja ko je številka, bolj stabilno je olje pri višjih temperaturah in bolje ščiti motor. Meri se v cst (centistokes). Spodnja lestvica prikazuje kakšno SAE vrednost mora imeti določeno olje pri 100°C.

SAE 20 = 5.6 do manj kot 9.3cst
SAE 30 = 9.3 do manj kot 12.5cst
SAE 40 = 12.5 do manj kot 16.3cst
SAE 50 = 16.3 do manj kot 21.9cst
SAE 60 = 21.9 do manj kot 26.0cst

Vsa olja SAE Xw40 imajo enako vrednost cst pri 100°C in svoje delo opravljajo enako dobro.

Viskoznost olja se zmeraj meri pri 37,8°C in 98,9°C, kajti takšno je določilo SAE (Society of Automotive Engineers). Iz tega je izpeljana tudi namenskost olja za različne potrebe, recimo 10W40 ali 0W30.

Indeks viskoznosti je formula izračuna spremembe viskoznosti ob spremembi temperature. Pove, kako zelo se bo tekočina razredčila ob višji in zgostila ob nižji temperaturi in kako konstantna bo viskoznost tekočine pri različnih temperaturah. Prvotna lestvica je zajemala indeks viskoznosti le od 0 (naftalen) pa do 100 (parafin), pri čemer je bila viskoznost 0 najslabša in 100 najboljša, ker pa so moderna olja presegla te meje, se je spremenila tudi lestvica indeksa viskoznosti, ki jo ima podan skoraj vsak izdelek v obliki .pdf dokumenta in ga lahko najdemo na internetu ali na proizvajalčevi strani. Večina modernih olj presega vrednost indeksa 120; srednja olja presegajo 150, ester olja pa dosegajo vrednosti do 400. Torej, višja ko je številka indeksa viskoznosti, boljše je olje.

Modifikatorji viskoznosti

Vsa multi-grade olja vsebujejo modifikatorje viskoznosti, kajti s tem dosežejo stopnjo viskoznosti, ki je potrebna za dodelitev SAE razreda. Ker se viskoznost spreminja z naraščanjem temperature, modifikatorji viskoznosti skrbijo, da se olje ne razredči preveč in še ponuja neko stopnjo zaščite vašega motorja.

Modifikatorji viskoznosti so dolge na temperaturo občutljive verige molekul (torej polimeri), ki minimizirajo izgubo viskoznosti pri visokih temperaturah. Njihovo delovanje lahko opišemo kot vzet, ki je v hladnem okolju stisnjena, v vročem pa se iztegne. Zaradi tega postanejo molekule daljše in večje, kar povečuje notranjo odpornost tanjšanja olja.

Katera olja torej vsebujejo več modifikatorjev viskoznosti? Obstajata dve pravili, kdaj je raba modifikatorjev obvezna. Prvi primer so olja z velikim razponom viskoznosti, recimo 5W50 ali 10W60. Večja ko je razlika med prvo in drugo številko, več modifikatorjev je potrebnih.

Olja z majhnim razponom viskoznosti, recimo 5W40, 0W30 itd., potrebujejo veliko manj takšnih modifikatorjev in so torej bolj obstojna.

Drug primer pa so mineralna in hidrokrekana bazna olja (skupine I, II, III), ki potrebujejo veliko modifikatorjev viskoznosti v primerjavi s PAO in ester sintetiko (skupina IV in V), kajti že v osnovi imajo nižjo vrednost indeksa viskoznosti zaradi svoje molekularne sestave. Prava sintetična olja potrebujejo veliko manj modifikatorjev viskoznosti, da se obnašajo kot multi-grade olje in so zato bolj obstojna skozi celoten življenjski cikel in so manj nagnjena k iztrošenju.

HTHS

Kratica HTHS označuje izraz High temperature high shear, kar bi prosto lahko prevedli kot »visoka temperatura, visoko struženje«. Postopek merjenja HTHS vrednosti olja je relativno nov, pri čemer olje segrejejo na 150°C in potem mehanično »stružejo« ležaj pri 1X10 na 6 na sekundo, da replicirajo ekstremne obremenitve v motorju. Pri tem dobijo vrednosti poškodbe ležaja, pri čemer je vrednost 2.8 zahtevan minimum za normalno obrabo. Sledi kratek pregled olj, ki imajo javno objavljene podatke o HTHS vrednostih – višja številka pomeni bolj obstojno olje in manj obrabe vitalnih delov motorja. Vrednosti 4 in 5 so odlične, 2.8 pa je minimalno.

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 3.58
Mobil 1 0W40 HTHS 3.6
Castrol RS 10w-60 HTHS 3.7
Castrol RS 0w-40 HTHS 3.7
Motul 8100 X-cess 5w-40 3.73
Silkolene PRO S 5w-40 HTHS 4.07
Motul 300V 10w-40 HTHS 4.19
Motul 300V 5w-40 HTHS 4.51
Redline 5w40 HTHS 4.6
Redline 10W40 HTHS 4.7
Mobil 1 15w-50 HTHS 5.11
Silkolene PRO S 10w-50 HTHS 5.11
Silkolene PRO R 15w-50 HTHS 5.23
Motul 300V 15w-50 HTHS 5.33
Redline 15W50 HTHS 5.8

Veliko proizvajalcev motornih olj podatka o HTHS ne objavijo na svojem izdelku ali pa na spletnem pdf dokumentu; najverjetneje zato, ker vrednost HTHS ni izmerjena ali pa ne dosega minimalno predpisane vrednosti. Takšnih olj se poskušajte izogibati, kajti izbira na trgu je velika in zagotovo se najde pravo olje za vas za pravo ceno.

Pour Point

Test, ki nam da podatek o obnašanju olja v hladnem okolju. Povedano enostavno nam ta številka poda najnižjo temperaturo, pri kateri olje še zmeraj teče. To ne pomeni, da tekočina prosto teče skozi motor, toda le to, da se pri tej temperaturi še zmeraj obnaša kot tekočina. Nižja ko je vrednost, boljše je.

Mineralna olja potrebujejo modifikatorje, ki skrbijo za pretočnost olja pri nizkih temperaturah a se z obrabo olja njihova učinkovitost zmanjša. PAO in ester sintetična olja vsebujejo malo ali nič takšnih modifikatorjev in se zato boljše obnesejo na daljši rok.

Flash point

Vrednost »Flash point« določa temperaturo, ko se olje segreje do te mere, da izhlapi in se vžge. Višja ko je številka, boljše je olje. PAO in ester olja imajo višjo vrednost kot mineralna olja.

Approvals oz priporočila olja

Velika večina olj na trgu je dandanes priporočena s strani kakšnega avtomobilskega proizvajalca ali pa izpolnjuje kakšen njegov standard. Najpogostejši so VW, MB, FIAT ali BMW. Toda to še ne pomeni, da je olje vrhunske kvalitete, pač pa samo pomeni, da izpolnjuje minimalne zahteve določenega proizvajalca.

Celoten postopek poteka tako, da proizvajalec olja pošlje svoj izdelek družbi, ki ga pregleda in mu dodeli določen standard OEM, toda ker je večina takšnih standardov že zastarelih, jih je zelo enostavno dosegati in takšna priporočila avtomobilskih proizvajalcev ne pomenijo vrhunskega olja za najnovejše motorje.

Vprašanje predpisanega in priporočenega olja …

Čisto vsak avtomobilski proizvajalec ima za določen motor in model avtomobila predpisano olje, ki je izraženo z API ali SAE vrednostjo, nikakor pa ni predpisan tudi proizvajalec motornega olja ali izdelek. Zmotno je namreč mišljenje, da se določeno znamko avtomobila lahko vliva samo točno določena znamka olja. Proizvajalec motornega olja je samo priporočen, kajti največkrat je med proizvajalcem avta in olja podpisan sporazum o sodelovanju in zato je določena znamka olja prva izbira pri menjavi olja, nikakor pa ne edina.

Želim vam čim boljšo in čim cenejšo izbiro pravega olja za vaš avtomobil, za vse predpisane specifikacije in količine pa najdete v naslednjih povezavah:

Servisne in informacijske knjižice za vse modele Alfa Romeo

Debata na temo prave izbire olja - Enciklopedija o oljih


Avtor: Aleš Horvat
Pregledal: Gregor Babič


Viri:
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Lubricant# ... lubricants
2. http://www.1st-in-synthetics.com/a_defi ... hetics.htm
3. http:// www.OpieOils.co.uk
4. http://www.kuttenkeuler.de/KkWeb/WebObj ... Id=1000460
5. http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity_index
6. http://www.carbibles.com/engineoil_bible_pg2.html
7. http://members.themotoroilevaluator.com/index.php?id=99


Slike: Selenia, Castrol, API, SAE rates
alfa_samec
Addicted to Alfa
Addicted to Alfa
Uporabniški avatar
Član Alfa Kluba:Član Alfa Kluba
 
Vozilo: Alfa Romeo GTV 2.0, 145 1.6, 147 1.6, 147 FL 1.6; Brera 2.4 JTDm
 
Prispevkov: 11590
Pridružen: Sr Dec 05, 2007 11:08 am
Kraj: Puconci

OdgovorNapisal/-a Oljko » Ne Okt 14, 2012 8:02 pm

Zares lep opis specifikacij olja. Post sem žal zasledil malo pozno in se tako opravičujem za ta komentar.

p.s. pohvale piscu
Oljko
Alfa Member
Alfa Member
Prispevkov: 82
Pridružen: Ne Nov 27, 2011 12:31 am


Vrni se na Vodniki

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost