Alfa Romeo 75 - Informacije o modelu
Predstavljena leta 1985 kot naslednica Alfette in Giuliette (s katero si pod obleko deli precej delov), ime pa nosi po takratni 75 letnici obstoja znamke Alfa Romeo. Prodaja se je začela maja leta 1985 in predstavlja še zadnji model Alfa Romeo, ki je bazirana na modelu Giulietta/Alfetta.
Leta 1986 se je začela prodaja močnejše 75: Turbo. Imela 1779 kubični turbo motor s 155 KM, direkten vbrizg. Garrettov Turbocharger T3, intercooler in oljni hladilnik, sam motor pa je nekaj časa tudi dokaj uspešno nastopal v motoršportu, kar dokazuje doseženo 3. mesto na tekmovanju Tourist Trophy at Silverstone leta 1987.
Da bi iz tega uspeha Alfa potegnila kar največ, je izdelala cestno različico dirkalnega avtomobila (kar je bila tudi nuja zaradi homologacije turing avtomobila) poimenovanega "Evoluzione", ki je imel preoblikovano zunanjost in notranjost, prodajal pa se je v zelo mjhnih številkah.
1986 je bil predstavljen tudi prototip SW (Sport Wagon), ki pa ni prišel dlje od tega. Tako je bila štirivratna sedanska različica edina karoserijska izvedenka, ki se je kadarkoli prodajala.
Zaradi tansaxle pogona (motor spredaj, menjalnik in pogon zadaj) je imela skorajda popolna razporeditev teže spredaj:zadaj.
Obstajala sta dve različici menjalnika: ročni 5 stopenjski ter 3 stopenjski avtomatski.
Prednje obese so dvojne nihajne roke, vzmetene s torzijskimi vzmetmi opremljene s hidravličnima blažilcema ter prečnim stabilizatorjem; zadaj pa je nameščena De Dion prema z vijačnimi vzmetmi, s hidravličnimi blažilci in prečnim stabilizatorjem. Medosna razdalja avtomobila znaša 2510mm.
Zavore so bile v vseh primerih 4 kolutne (pri Twin Spark, Turbo in V6 modelih so bile prednje ventilirane), zadnje so bile namontirane direktno na ohišje diferenciala (inboard).
Še nekaj drugih podatkov:
Teža: od 1100kg (1.6) do 1300kg (3.0 V6).
Dimenzije: dolžina 4331mm (4420mm USA odbijači), širina 1631mm, višina 1349mm, medosna razdalja 2510mm.
Motorji:
• Začetek proizvodnje, Maj 1985
o 1.6 (1570 cc) Carb z 110 HP (81 kW) @ 5800 rpm in 146 N•m @ 4000 rpm
o 1.8 (1779 cc) Carb z 120 HP (88 kW) @ 5300 rpm in 170 N•m @ 4000 rpm
o 2.0 (1962 cc) Carb z 128 HP (94 kW) @ 5400 rpm in 183 N•m @ 4000 rpm
o 2.0 (1995 cc) TD z 95 HP (70 kW) @ 4300 rpm in 192 N•m @ 2300 rpm (samo za trge z volanom na levi strani).
o 2.5 (2492 cc) Injected V6 z 156 HP (115 kW) @ 5600 rpm in 206 N•m @ 3200 rpm
• 1986
o 1.8 (1779 cc) Injected Turbo z 155 HP (114 kW) @ 5800 rpm in 226 N•m @ 2600 rpm
• 1987
o 2.0 (1962 cc) TS z 148 HP (109 kW) @ 5800 rpm in 186 N•m @ 4000 rpm (posodobitev obstoječega 2.0 motorja)
o 3.0 (2959 cc) V6 z 188 HP (138 kW) @ 5800 rpm in 250 N•m @ 3000 rpm ('Milano' za ZDA trg)
• 1988
o 1.6 catalytic z 105 HP (77 kW) @ 6000 rpm
o 1.8 i.e z 122 HP (90 kW) @ 5500 rpm in 157 N•m @ 4000 rpm (posodobitev obstoječega 1.8 motorja)
o 2.4 (2393 cc) TD z 112 HP (82 kW) @ 4200 rpm in 235 N•m @ 2400 rpm
o 3.0 V6 AMERICA catalytic z 188 HP (138 kW) @ 5800 rpm in 250 N•m @ 3000 rpm (samo za Evropski trg)
• 1990
o 1.6 i.e z 107 HP (79 kW) @ 6000 rpm in 137 N•m @ 4000 rpm
o 1.8 Turbo Quadrifoglio Verde z 165 HP (121 kW) @ 5800 rpm
o 2.0 TS catalytic z 143 HP (106 kW) @ 5800 rpm 178 N•m @ 4000 rpm (posodobitev obstoječega 2.0 motorja)
o 3.0 V6 QV z 192 HP (141 kW) @ 5800 rpm in 250 N•m @ 3000 rpm (zamenjava obstoječega 3.0 – kakor v 164 je bil motor opremljen z Bosch sistemom Motronic, ki je zamenjal predhodni L-Jetronic sistem. Ta model je bil znan tudi kot "Potenziata")
V notranjosti se je našlo tudi nekaj zanimivosti, kot recimo stikala za pomik stekel nameščena na stropu in ročaj ročne zavore v obliki črke U, kakor tudi precej ostrih robov - pač podobno zunanjosti. Tukaj velja omeniti še zelo nerodno postavljen avtoradio, ki je čisto na dnu za prestavno ročico.
Serijska oprema je zajemala centralno zaklepanje in električni pomik sprednjih stekel. Kot dodatna oprema ali pa v paketu, pa je svoje mesto našla tudi Recaro ali usnjena notranjost ter ročna klimatska naprava, električno strešno okno, …
Avtor: Uroš Back (El Barto)
Uredil: Aleš Horvat
Na kaj biti pozoren pri nakupu 75-ke
Ker gre sedaj že za bolj staro Alfico, je največji problem rja. Naslednji pa kje dobiti dele, ker novi se sicer še dobijo, vendar ne pri uradnih zastopnikih znamke.
Bom raje kar naštel, kakšni problemi se pojavljajo – vse skupaj je bolj vezano na bencinski I.E motor …
Rja se najraje pojavlja na zadnjih obrobah blatnikov, pod zadnjimi lučmi na vogalu, v prostoru za rezervno kolo – zanka za vleko. Spoji med pragom ter blatnikom so po večini totalno prerjaveni. Velikokrat se opazi kak mehurček tudi pod zadnji šipo, tam kjer se s strehe izteka voda, pravtako tudi pod zadnjo letvico. Rja se opazi tudi spredaj v levem kotu pri vozniku ter v desnem pri sovozniku. Tam kjer je traverza namenjena dvigovanju z dvigalko.
(Rjavele so zaradi sivega trga, namreč ene 75 so bile potopljene v Španiji in so jih dilerji prodali za majhen denar v tujino. Ni čudno potem da so rjavele...)
mesta za dviganje avta za dvigalko
rezervoar za gorivo tudi rad prerjavi
Barva je dokaj odporna, le rdeča (roso 130) rada spremeni odtenek pod lakom (na vijolično). Z metalik barvami teh problemov ni. Pregleda se tudi linije avta, vrat, havb če so intaktne, brez večjega odstopanja. In pa seveda kako se avto pelje, ko spustiš volan.
Motorji
Sami motorji so dokaj zanesljivi, se pa zaradi starosti pojavljajo problemi z injektorji, ki se mašijo in jih je treba očistit – povzročajo nemiren tek, senzor za pritisk olja rad odpove, kdaj odpove še kako tesnilo glave ter semeringi na glavni gredi. Motor mora imet miren prosti tek in se ne sme zaganjat.
Gumijaste cevi med sesalnim kolektorjem in glavo spokajo zaradi preveč zategnjenih objemk ali zaradi zoba časa (prav tako se dogaja pri modelih z uplinjačem, kjer je guma med uplinjači in glavo motorja.
Zaradi rje v rezervoarju za gorivo kdaj tudi kakšna črpalka za gorivo odpove. Simptomi so dokaj glasno brenčanje, ko motor obratuje, dokler dokončno črpalka ne odpove.
Maši se tudi regulator (motorček) prostega teka in sama dušilna loputa, ki povzroča nihanje obratov v prostem teku, čiščenje ponavadi odpravi probleme.
Nihanje obratov v prostem teku lahko povzroči razpokana sesalna cev.
Prenos moči je speljan od motorja spredaj, do menjalnika zadaj preko kardana, kjer radi razpadajo gumi zglobi – najprej tisti na motorju sliši se kot kovinsko cinglanje. Tudi kak nosilec menjalnika se strga, simptomi so slišni pri pospeševanju ali zaviranju, ko menjalnik udari ob dno karoserije. Nosilec kardana z ležajem je v gumijastem ohišju in zaradi tega tudi podvržen staranju.
Sicer je finesa, ampak 75ke s svojim transaxle pogonom imajo ponavadi zračnost v diferencialu. To se pozna ob speljevanju in prestavljanju pri manjsih hitrostih (1.in 2. prestava), kjer avto med prestavljanjem malo "klecne".
Podvozje je dokaj robustno, vendar zaradi let, pričnejo razpadati silent bloki. Največkrat silent bloki na prednjem stabilizatorju in zadnjih Wattsevih vzvodih ter gumice pri vzvodu na zgornji sprednji roki, ki je pritrjen na karoserijo.
Zavorne čeljusti se tudi občasno zataknejo - čiščenje in menjava gumic reši problem, le prezračevanje zavornega sistema je kdaj muka, ker je iz zadnjih čeljusti težko spraviti ves zrak. Ponavljanje postopka prezračevanja po nekaj dneh uporabe tudi to reši.
Servo volan občasno zacvili, menjava tesnil v servo črpalki in samega servo olja ponavadi odpravi problem.
Občasno se pojavi zračnost ali pokanje v volanu – lahko so krogelni zglobi na volanski letvi (notranji ali zunanji), ali razrahljana matica na stročnici na volanskem drogu, kjer je ozoblenje za regulacijo volana po globini.
Elektronika je tudi dokaj zanesljiva, se pa pojavljajo problemi s senzorji nivojev tekočin: olje, hladilna tekočina in tekočina za pranje vetrobranskega stekla. Tu je pa problem v samih senzorjih ali nadzorni centrali za Alfa Romeo Control.
Spisal in večinoma poslikal Uroš Back (El Barto).
Uredil: Aleš Horvat
Zahvala gre tudi naslednjim fantom: Alfa33, LaserJaMM in akhaab